امروز : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ -  2019/11/12
 
  كاربر مهمان

 
مشاوره رایگان

 

ورود به سایت عضویت در سایت
جستجوی پیشرفته
 :: دین و اندیشه    اجتماعی    فرهنگی و هنری   ورزشی    سیاسی و اقتصادی    تغذیه و سلامت    دانش و فناوری    مشاوره    اداره کل    کتابخانه    پایگاه ها ::
 

 :: فهرست دین و اندیشه

فلسفه و اخلاق
ادیان و مذاهب
تصرف و عرفان
فلسفه و منطق
مسابقات و جشنواره ها
نماز جمعه
حدیث

در انتظار یار (مهدویت)
اهل بیت
داستان انبیا، (ع)
نماز
مناجات نامه
احکام اسلامی
امام خمینی (ره)
مقام معظم رهبری
سایر
  صـرفـاً جـهـت اطـلاع !!!
سرقت از بیت المال
رژیم آنلاین
مشاور
معارفی از 30 جزء قرآن کریم

 :: گلشن راز

BUSHEHR-TEBYAN.IR شهید نود ساله ای از بزرگان کوفه واز قاریان قرآن که بدست عبیدالله در کوفه کشته شد چه نام داشت؟ ...

 :: وضعیت سایت

 تعداد مطالب : 55488
 تعداد نظرات : 496
 مجموع کاربران : 1445
  افراد آنلاين : 11
 تعداد بازدیدکنندگان
 
تاریخ مطلب:   ۰۹ آذر ، ۱۳۹۰ 45 : 12
  ::
كسى كه در بين نماز متوجه شود لباسش نجس است
Bushehr-Tebyan.IR
1- بايد آن نماز را رها كرده و دوباره با لباس پاك بخواند.
2- بايد لباس ها را درآورده و به دستور نماز برهنگان نماز بخواند و بنابر احتياط واجب بعدا آن را قضا نمايد.
3- بايد آن را رها كرده و دوباره با لباس پاك نماز بخواند.
4- احكام مانند صورت دوم است (كه مى داند نجاست ال آن پيدا شده است ).
يادآورى به مسائل 807 801 813 847 توضيح المسائل مراجه شود.
مواردى كه مى شود با لباس نجس نماز خواند
در شش مورد مى شود با لباس نجس نماز خواند كه احكام هر كدام مشروحا بيان مى شود.
اول :خون قروح و جروح (زخم )
خون قروح و جروح در لباس تا وقتى كه زخمش خوب نشده ، بخشيده است ، چه كم باشد و چه زياد، به شرطى كه :
1- عوض كردن لباس يا شستن آن نجاست ، براى نوع مردم يا براى او مشقت داشته باشد، پس ميزان در بخشيده بودن خون قروح و جروح ، يكى از دو چيز است : يا بايد مشقت نوعيه داشته باشد كه اگر مشقت نوعيه داشته باشد، بخشيده است ، ولو براى خود اوسخت نباشد، و يا مشقت داشتن و سخت بودن براى خود فرد است ولو براى نوع مردم مشقت نداشته باشد و اگر چنين نباشد، بايد بنابر احتياط واجب ، خون را شسته ، يا لباس را عوض نمايد.
2- زخمش جزئى و سطحى نباشد كه زود خوب شود و الا بايد خون را پاك كرده يا لباس را عوض نمايد.
3- بايد اگر امكان دارد، روى زخم را محكم ببندد كه بيشتر از حد متعارف را آلوده نكند.
تحرير الوسيله ، ج 1، ص 412 مساله 1 و عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة ) (الاول ).
يادآورى 1- همان گونه كه خون قروح و جروح با شرايطش بخشيده است ، همچنين چركى كه با آن خارج مى شود و دوايى كه روى آن گذاشته اند و نجس شده است و همچنين آن مقدار عرقى كه به آن متصل است ، بخشيده مى باشد، اما رطوباتى كه از خارج به آن مى رسد و به اطراف سرايت مى كند، بخشيده نيست .
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 1
2- هرگاه دستش در مقام معالجه كردن ، به خون قروح و جروح بخورد، يا زخمش طورى باشد كه عرفا نبايد اطرافش را آلوده مى كرده ولى آلوده كرده باشد، اين خون هم بخشيده نيست .
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 2
3- خون بواسير (چه دانه هايش در داخل و چه در خارج باشد) و همچنين خون هر زخم داخلى -چه قروح باشد و چه جروح بخشيده است .
تحرير الوسيله ، ج 1، ص 124 مساله 1
4- هرگاه در عضوى از اعضاى بدن زخمهاى متعددى باشد، دو صورت دارد: يا زخمها نزديك همديگرند و يا از هم فاصله دارند، اگرنزديك هم باشند، همه در حكم يك زخمند و اگر بعضى از آنها خوب شوند، شستن آن مقدار لازم نيست تا اينكه همه شان خوب شوند و اما اگر با فاصله از هم باشند، هر كدام حكم خودشان را دارند.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 7 و توضيح المسائل ، مساله 854
5- خون بينى جزء خون جروح به حساب نمى آيد ولذا از جهت اين خون بخشيده نيست ، و اگر كمتر از درهم باشد حكم آن در بحث بعدى مطرح مى شود.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 4
6- اگر جايى از بدن يا لباس ، كه با زخم فاصله دارد، به رطوبت زخم نجس ‍ شود، جايز نيست با آن نماز بخواند؛ولى اگر مقدارى ازبدن يا لباس ، كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مى شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعى ندارد.
توضيح المسائل ، مساله 851
7- بر كسى كه خون قروح و جروح در لباسش هست ، مستحب است روزى يك بار آن لباس را شستشو دهد.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 5
دوم : خون كمتر از درهم
خون كمتر از درهم اگر در لباس نمازگزار باشد، بخشيده است ، چه از خود انسان باشد و چه از شخص ديگر، البته با چند شرط:
1- از خونهاى سه گانه زنها (حيض ، نفاس و استحاضه ) نباشد، كه اگر يك ذره از آنها در لباس زن باشد، نمازش باطل است ؛ البته نسبت به خون استحاضه ، حضرت امام احتياط واجب دارند.
2- خون خالص باشد كه اگر رطوبتى از خارج به آن برسد و در آن مستهلك نشود و يامجموع به اندازه درهم يا بيشتر شود،بخشيده نيست و همچنين اگر چرك يا دارويى همراه خون باشد. و حضرت امام مى فرمايند: بنابر احتياط مستحب ، از خون نجس العين و مردار اجتناب شود و از خون حيوانات حرام گوشت نيز، اجتناب نيكوست .
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة ) الثانى و مساله 2
يادآورى 1- مراد از درهم ، سطح درهم است ، نه وزن آن وسطح درهم را، بعضى به اندازه گودى كف دست و بعضى به اندازه بند نگشت شست وعده اى به اندازه بند انگشت ميانى و بعضى به اندازه بند انگشت سبابه گفته اند؛ ولى حضرت امام نظر آخر را اختيار كرده و مى فرمايند: از سطح بند انگشت سبابه كمتر باشد و در رساله فارسى (مساله 848) فرموده اند: تقريبا به اندازه يك اشرفى و به تعبير يكى از فقها از پشت ناخن شست كمتر باشد.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة ) الثانى .
2- اگر خون از لباس به طرف ديگرش سرايت كند: يا آن قسمت دو تا پارچه است مانند آستر و رويه ، يا يكى است ، اگر يكى باشد كه حكم يك خون را دارد و هر طرف كه سطحش وسيع تر است آن طرف حساب مى شود، مگر اينكه پارچه ضخيم باشد كه بهتر است احتياط شود؛ البته اين در صورتى بود كه خون به يك طرف بريزد و اما اگر خون به هر دو طرف بريزد، دو خون است ، ولو در يك نقطه از دو طرف ريخته است ، و اما اگر پارچه دو تا باشد، حكم دوتا خون را دارد و بايد هر كدام جداگانه حساب شوند، كه اگرمجموعشان از درهم كمتر باشد، آن وقت اشكالى ندارد.
توضيح المسائل ، مساله 856 و تحرير الوسيله ، ج 1، ص 124 مساله 2 و عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 1
3- اگر در مقدار خون شك كند كه كمتر از درهم است يا به اندازه درهم ، بنا بگذارد كه كمتر است ،مگر آنكه قبلا به اندازه درهم بوده و حالا نمى داند كمتر شده يا نه و همچنين اگر مى داند كه كمتر از درهم است ، ولى شك دارد كه آيا از خونهاى استثنا شده است يا نه ، در اين صورت هم بخشيده است .
تحريرالوسيله ، ج 1، ص 25 مساله 3
4- اگر بدن يا لباس خونى نشود، ولى به واسطه رسيدن به خون نجس ‍ شود، اگر چه مقدارى كه نجس شده ،كمتر از درهم باشد، نمى توان با آن نماز خواند.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 4 و توضيح المسائل ، مساله 859
5- اگر اصل خون كمتر از درهم از بين برود، ولى جايش باقى بماند، هنوز حكم بخشيدگى باقى است . عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، مساله 6- خون كمتر از درهمى كه غليظ است ، بخشيده است ، هر چند كه اگر رقيق بود به ندازه درهم يا بيشتر مى شد.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى
الصلاة )، مساله 7
سوم : چيزهايى كه به خاطر كوچكى نمى شود از آنها به عنوان پوشش واجب استفادهكرد.
بعضى از اشيايى كه ممكن است همراه انسان باشد، به شكلى است كه نمى توان با آنها عورتين را پوشانيد، حالا يا از لوازم پوشاكى انسان است ، مثل : كلاه و عرقچين و جوراب و... كه به دليل كوچكى خود قادر به پوشانيدن عورتين نيستند و يا از سرى اشيايى است كه مانند ساعت و انگشتر و امثال اينها به خاطر شكل خاص ساختمانى خود نمى توانند عورتين را بپوشانند، ولى احتمال فراوان دارد كه هر يك از اين چيزها همراه شخص باشد؛ به اين گونه چيزها كه قادر به پوشانيدن عورتين نيستند، در اصطلاح مى گويند چيزهايى كه نماز با آنها تمام نمى شود و اگر در حال نماز نجس باشند، نماز صحيح است ، به شرطى كه :
1- از اجزاى مردار نباشد؛
2- از اجزاى نجس العين نباشد؛
و اما مانند عمامه -در صورتى كه پيچيده شده باشد نه دوخته شده به هم اگر نجس باشد، نماز باطل است ؛چون با آن مى توان ستر عورت كرد.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، الثالث .
چهارم : با محمول متنجس
اگر همراه نمازگزار چيز نجس شده اى باشد كه نماز در آن تمام نمى شود -يعنى نمى شود با آن ستر عورت كرد مانند دستمال و چاقو و پول و...، اگر با آنها نماز خوانده شود، نماز صحيح است و اما اگر چيز نجسى همراه نمازگزار باشد كه بشود با آن ستر عورت كرد، مثل اينكه لباسى را در جيب خود بگذارد، بنابر احتياط واجب مبطل نماز است و اما حمل خود نجس ‍ در نماز، بنابر احتياطواجب ، نماز را باطل مى كند، به خصوص مردار و اما اگر شى ء نجس جزء باطن انسان حساب شود، نماز باطل نمى شود؛ مثل اينكه كسى از گوشت مردارى بخورد و يا خونى را به او تزريق نمايند.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة )، الرابع و تحريرالوسيله ، ج 1، ص 125
پنجم :لباس پرستار بچه
كسى كه از بچه اى پرستارى مى كند -چه مادرش باشد و چه كسى ديگر بچه هم پسر باشد يا دختر، با شرايطى مى تواند با لباس نجس نماز بخواند،اين شرايط عبارتند از:
1- پرستار زن باشد؛
2- فقط لباس بخشيده شده است نه بدنش ؛
3- بنابر احتياط واجب ، هر شبانه روز يك بار بشويد، آن هم قبل از اولين نمازى كه نجس شده ؛
4- نجاستش فقط بول او باشد؛
5- بيش از همين يك دست لباس را نداشته ، يا اگر دارد، از آن هم استفاده مى كند. كه با اين شرايط مى تواند با آن لباس نجس نماز بخواند ولو بتواند به خريدن يا اجاره كردن ياعاريه كردن لباس تهيه كند.
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة ) الخامس و مساله 1
ششم : در حالاضطرار
در حال اضطرار و ناچارى مى شود با لباس نجس نماز خواند و نه تنها با لباس نجس ، بلكه با بعضى از لباسهاى ديگرى هم كه مانع دارد، مى شود نماز خواند و اختصاصى به باب نجاسات ندارد كه ما براى بهتر روشن شدن به بعضى از موارد اضطرار اشاره مى كنيم :
عروة الوثقى ، احكام نجاسات (فيما يعفى عنه فى الصلاة ) السادس
1- اگر در آخر وقت ، در بين نماز لباسش نجس شود و امكان درآوردن و يا شستن هم نباشد، يا اينكه اگر بخواهد در آورد، نماز را به هم مى زند يا موالات را از بين مى برد و يا اينكه به واسطه سرما و حفظ جانش نمى تواند لباس را در آورد، در اين صورت با همان لباس نجس نماز مى خواند و نمازش ‍ صحيح است .
توضيح المسائل ، مساله 825، 806
2- پوشيدن لباس غصبى و ابريشمى خالص و طلاباف و لباسى كه از مردار تهيه شده ، در حال ناچارى مانعى ندارد و نيز كسى كه ناچار است لباس ‍ بپوشد و لباس ديگرى غير از اينها ندارد و تا آخر وقت هم ناچارى او از بين نمى رود، مى تواند با اين لباسها نمازبخواند، ولى اگر غير از لباس غصبى و لباس ابريشمى خالص و لباسى كه از مردار تهيه شده ، لباس ديگرى ندارد و ناچار نيست لباس بپوشد، بايد به دستورى كه براى برهنگان گفته خواهد شد نماز بخواند، ولى حضرت امام درباره كسى كه جز لباسى كه از مردار تهيه شده لباس ديگرى ندارد، مى فرمايند: علاوه بر نماز خواندن به دستور برهنگان ، بنابر احتياط واجب در همان لباس هم همان نماز را دوباره بخواند.توضيح المسائل ، مساله 839، 842
يادآورى 1- به توضيح المسائل ، مساله 843 و 796 مراجعه شود.
2- در پوشش در غير حال نماز، لازم نيست كه از پوشش مخصوص و با كيفيت مخصوص استفاده شود، بلكه مراد پوشيدن و لو به وسيله دست يا گل و... باشد كه كسى نتواند نگاه كند، اما در پوشش مورد نظربراى نماز مى تواند حتى از گياهان و برگ درختان و پنبه و پشم بافته نشده براى لباس ‍ استفاده كند، ولى از گل و يا دست و... نمى تواند استفاده نمايد، ولو در حال اضطرار باشد و در حال اضطرار بايد به دستورنماز برهنگان كه گفته مى شود، بدون پوشش نماز بخواند، ولى اگر گل وجود دارد، احتياطا يك بار هم نماز را با پوشش به وسيله آن بخواند.
عروة الوثقى ، فى الستر و الساتر، مساله 16 تحرير الوسيله ، ج 1، ص 43 مساله 7
3- دستور نماز برهنگان :
كسى كه مى خواهد نماز بخواند، اگر براى پوشانيدن خود حتى برگ درخت و علف نداشته باشد و احتمال ندهد كه تا آخر وقت چيزى پيدا مى كند كه خود را به آن بپوشاند، در صورتى كه نامحرم او را مى بيند، بايد نشسته نماز بخواند و عورت خود را با ران خود بپوشاند و اگر كسى او را نمى بيند، ايستاده نماز بخواند و جلو خود را با دست بپوشاند و در هر صورت ركوع و سجود را با اشاره انجام مى دهد و براى سجود، سر را قدرى پايين تر مى آورد و در هنگامى كه نشسته نماز مى خواند، براى سجده مهر را بالا مى آورد.
عروة الوثقى ، شرائط لباس المصلى ، مساله 43 و توضيح المسائل ، مساله 797
بعضى از چيزهايى كه در لباس نمازگزار مستحب است
1- پوشيدن لباس سفيد؛
2- پوشيدن پاكيزه ترين لباسها؛
3- استعمال بوى خوش (در روايت آمده است : جاجرج نمازى كه با بوى خوش خوانده شود هفتاد برابر نماز معمولى است )؛
4- دست كردن انگشتر عقيق ؛
5- پوشيدن عمامه با تحت الحنك ؛
6- پوشيدن پاها (براى زنان )؛
7- آويختن گردنبند، در هنگام نماز (براى زنان ).
عروة الوثقى ، شرائط لباس المصلى .
بعضى از چيزهايى كه در لباس نمازگزار مكروه است
1- پوشيدن لباس چرك ؛
2- پوشيدن لباس تنگ ؛
3- پوشيدن لباس سياه (حتى براى زنها) به استثناى عمامه و عبا؛ بلكه بهتر است از هر نوع لباس رنگى اجتناب شود؛
4- پيراهن را در شلوار كردن ؛
5- پوشيدن لباس فرد شرابخوار؛
6- پوشيدن لباس كسى كه از نجاست پرهيز نمى كند؛
7- پوشيدن لباسى كه نقش صورت دارد؛
8- لباسهايى كه موجب تكبر مى شود؛
9- نماز خواندن در لباسهاى كوچك نجسى كه نمى توان با آنها ستر عورت كرد، مانند: عرقچين و جوراب و...؛
10- باز بودن تكمه هاى لباس ؛
11- دست كردن انگشتر كه نقش صورت دارد؛
12- همراه داشتن درهمى كه نقش صورت دارد.
عروة الوثقى ، شرائط لباس المصلى .
خلاصه مطالب
بدن نمازگزار هم بايد مانند لباس نمازگزار پاك باشد و اگر شخص عمدا با بدن نجس نماز بخواند، نمازش باطل است ، الا در سه مورد:1- خون قروح و جروح ؛2- خون كمتر از درهم ؛3- در حال اضطرار؛ كه در اين سه مورد با شرايطى كه در بحث لباس نمازگزار گفته شده است ، مى توان با بدن نجس ‍ نماز خواند و اما اگر نمى دانسته بدنش نجس است و نماز خوانده : اگر بعد از نماز يادش بيايد،نمازش صحيح است و اما اگر قبلا مى دانسته و فراموش ‍ كرده بود، نمازش باطل است و اما اگر در وسط نماز بفهمد،بدنش نجس ‍ است ، صورتهاى مختلفى دارد كه مباحث آن در بخش قبلى مشروحا گذشت .
والسلام على من اتبع الهدى
پى نوشتها:
1) براى اطلاعات بيشتر ر.ك : محمد محمدى اشتهاردى ، پوشش زن در اسلام .
2) در اين زمينه به رواياتى در كتاب روضة المتقين ، ج 7، ص 617 620 621 مراجعه شود.
  :: منبع : سایت غدیر
 دفعات نمایش : 200  تعداد نظرات : 0
Bushehr-Tebyan, Tebyan, بوشهر تبیان, تبیان, Cultural, فرهنگی, information Technology, تکنولوژي اطلاعات, religion, دین واندیشه, science, دانش, social, اجتماعی, Sport, ورزشی, library, کتابخانه, nurture, تغذیه, Download, دانلود, نوا و نما, Media, TEBYAN, بوشهر, استان بوشهر, ISP, Internet, اینترنت رایگان, اینترانت رایگان, بوشهر تبیان, موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان, Institute cultural and knowledge clays ,سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان | WWW.BUSHEHR-TEBYAN.IR | Institute cultural and knowledge clays Bushehr Tebyan , Bushehrtebyan, Tebyan, استان بوشهر, تبیان, بوشهر, سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر, BUSHEHR

::  نظرات شما در مورد این مطلب  ::

کاربران گرامی؛
نظرات ارسالی شما پس از تایید در سایت بوشهر تبیان به نمایش در می آید.
با تشکر از شما ...


  نام:  
  آدرس ایمیل:  
  شهر:  
  وب سایت :  
  متن نظرات شما :  

نمایش ایمیل    مرا با خبر کن

 

تازه ترین مطالب سایت

 

تازه ترین مطالب دین و اندیشه

اجرای پیوست فرهنگی باعث کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق مهاجر پذیر صنعتی می شود
گوسفند هم از فرانسه وارد می کنیم!/اقتصاد مقاومتی در کجای برنامه های دولت قرار دارد؟
اعتراض دیری‌ها به جاده مرگ/ مسیر بوشهر - دیر بسته شد
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی بوشهر
دومین نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان های منطقه ای مرکز کشور در بوشهر برگزار شد
بوشهر میزبان دومین نشست منطقه ای مدیران کل تبلیغات اسلامی شش استان شد
توقیف کالاهای ترخیص شده در گمرک توسط نیروی انتظامی نادرست است
بیکاری زیبنده جوانان استان بوشهر نیست
سپاه در حفظ نظام و دفاع از ولی‌فقیه با هیچ کس تعارف ندارد
کارگروه ویژه برای رفع موانع طرح‌های آبرسانی استان بوشهر تشکیل می‌شود
حلقه انسانی دانشجویان بوشهری در ساحل خلیج فارس تشکیل شد
پارس جنوبی جم صدر جدول را با قدرت پس گرفت
استاندار جدید بوشهر از ظرفیت نخبگان علمی و فرهنگی منطقه استفاده کند
آموزش کامل طرز تهیه حلیم گندم خوشمزه نذری با گوشت و مرغ
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با روحانیون مستقر منتخب استان بوشهر برگزار شد
توقیف کالاهای ترخیص شده در گمرک توسط نیروی انتظامی نادرست است
گذراز خط قرمز،یا دهن کجی به اعتقادات مردم
افزایش شهدای ایرانی حمله تروریستی عراق
آمار افزایش طلاق نگران‌کننده است
مراسم دعای پر فیض عرفه در بوشهر
چون من از خویش برفتم دل بیگانه بسوخت
مناظره امام جواد(ع) با یحیی بن اکثم
برگزاری دعای عرفه در ۴۰ بقعه متبرکه استان بوشهر
ای امیرِ بی سر؛ شهادتت مبارک
تجلیات پوشش در میان زنان ایرانی
جزئیات تشییع و خاکسپاری ۳۷ شهید گمنام در ۹ استان کشور/خاکسپاری 2 شهید در بوشهر
مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم در بوشهر برگزار می‌شود
سر بشکنید فتنه‌گر بی‌وجود را * رسوا کنید فتنه‌ی آل سعود را
چرا به «توتال» بدبینیم؟
برجام عراق به روایت آشپز!
کودک و نوجوان    بوشهر ما    حوادث و گوناگون   دانستنیها    ضرب المثل    دانلود    گالری تصاویر    مشاوره    دانش و فناوری
 
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر

از سال 1384 تا کنون © کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه بوشهر تبیان می باشد . استفاده از مطالب با ذكر منبع و لینک به سایت بلامانع است.

 :: طراحی و برنامه نویسی شده توسط موسسه بوشهر تبیان