امروز : ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ -  2014/07/30
 
  كاربر مهمان

 
مشاوره رایگان

 

ورود به سایت عضویت در سایت
جستجوی پیشرفته
 :: دین و اندیشه    اجتماعی    فرهنگی و هنری   ورزشی    سیاسی و اقتصادی    تغذیه و سلامت    دانش و فناوری    مشاوره    اداره کل    کتابخانه    پایگاه ها ::
 

 :: فهرست سیاسی و اقتصادی

صنعت و معدن
صنایع خودروسازی
اقتصاد انرژی
مسکن و شهر سازی
صادرات و وادرات
بانک و بیمه
اقتصاد بین الملل

تعاون و توسعه
اقتصاد و سیاست
سیاسی داخلی ( ایران )
سیاسی خارجی ( جهان )
دیپلماسی (سیاسی )
علوم سیاسی
تاریخ سیاسی
اقتصاد و خانواده
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
گزارش و مصاحبه
تحلیل و تفسیر
نقد و یادداشت
نرخ ارز ، طلا و سکه ...
سایر ( خبرها و مقالات )
  صـرفـاً جـهـت اطـلاع !!!
سرقت از بیت المال
رژیم آنلاین
مشاور
معارفی از 30 جزء قرآن کریم

 :: گلشن راز

BUSHEHR-TEBYAN.IR شهید نود ساله ای از بزرگان کوفه واز قاریان قرآن که بدست عبیدالله در کوفه کشته شد چه نام داشت؟ ...

 :: وضعیت سایت

 تعداد مطالب : 49017
 تعداد نظرات : 496
 مجموع کاربران : 1445
  افراد آنلاين : 10
 تعداد بازدیدکنندگان
 
تاریخ مطلب:   ۲۰ آذر ، ۱۳۸۷ 22 : 11
  :: 10 Dec , 08 | 11:22 am
آشنایی با بودجه،بودجه بندی ومقررات مالی عمومی (1)
Bushehr-Tebyan.IR
آشنایی با بودجه،بودجه بندی ومقررات مالی عمومی
قسمت اول

اصول 51تا 55 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص احکام مالی در کشور:
اصل پنجاه ویکم؛هیچ نوع مالیات وضع نمی شود مگر بموجب قانون موارد معافیت وبخشودگی وتخفیف مالیاتی بموجب قانون مشخص می شود.
اصل پنجاه ودوم:بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقررمی شوداز طرف دولت تهیه وبرای رسیدگی وتصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می گردد.هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود.
اصل پنجاه وسوم:کلیه دریافتهای دولت در حسابهای خزانه داری کل متمزکر می شودهمه پرداختها در حدوداعتبارات مصوب بموجب قانون انجام می گیرد.
اصل پنجاه وچهارم:دیوان محاسبات کشور مستقیماً زیر نظر مجلس شورای اسلامی می باشد.سازمان واداره امورآن در تهران ومراکز استانها بموجب قانون تعیین خواهد شد.
اصل پنجاه وپنجم:دیوان محاسبات به کلیه حسابهای وزارتخانه ها،موسسات،شرکتهای دولتی وسایر دستگاهها ئیکه به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می کنند به ترتیبی که قانون مقرر می دارد رسیدگی یا حسابرسی می نماید که هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده وهروجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد دیوان محاسبات حسابها واسناد ومدارک مربوطه را برابرقانون جمع آوری وگزارش تغریغ بودجه هرسال را بانضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می نماید،این گزارش باید دردسترس عموم گذاشته شود.
بودجه وبودجه بندی درتعاریف:
از نظرلغوی از واژه بوژت(Bougett)که درزبان فرانسه معنی کیف داردگرفته شده است.درمفهوم عام به صورت دخل وخرجی اطلاق می شود که برای آینده پیش بینی شده باشد یعنی پیش بینی در آمدها وهزینه ها برای یک مدت زمان مشخص.
بودجه دولت،آیینه نمای همه برنامه ها وفعالیت های دولت بوده ونقش بسیار مهم وحیاتی در توسعه اقتصاد ملی ایفا می کند.
بودجه بندی را فرایند تخصیص منابع محدودبه نیازهای نامحدود می نامند.
ماده یک قانون محاسبات عمومی کشور مصوب از1/6/1366بودجه کل کشوررا چنین تعریف نموده است:بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه وحاوی پیش بینی درآمدها وسایرمنابع تامین اعتبار وبرآوردهزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها وبه هدفها ی قانونی می شود بوده از سه قسمت به شرح زیر تشکیل می شود:
1- بودجه عمومی دولت که شامل اجزاءزیر است:
الف- پیش بینی دریافتها ومنابع تامین اعتبار که بطور مستقیم ویا غیر مستقیم در سال مالی قانون بودجه به وسیله دستگاه از طریق حسابهای خزانه داری کل اخذ می گردد.
ب- پیش بینی پرداختهایی که از محل درآمد عمومی ویا اختصاصی برای اعتبارات جاری وعمرانی واختصاصی دستگاههای اجرایی می تواند در سال مالی مربوط انجام دهد.
2- بودجه شرکتهای دولتی وبانکهاشامل پیش بینی در آمدها وسایر منابع اعتبار
3- بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیرازعناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.
مفاهیم واصطلاحات بکار رفته در تعریف بودجه:
دولت برای اجرای برنامه های خودبه اعتبار وابزار بسیارزیادی نیازمند است که به سبب محدود بودن منابع در آمدها ناچار است اولویتها را در نظر گرفته وبرخی از کارهارا به سالهای بعد موکول کند.
به لحاظ نتیجه گیری نهایی واستفاده از مفاهیم به کار رفته در تعریف قانونی بودجه کل کشور ضرورت دارد اصلاحات تشکیل آن تاجایی که دراین مختصر لازم است شناسانده شود.
درابتدای تعریف عنوان شده است «بودجه»برنامه مالی دولت است اینک با بهره جویی از قانون برنامه مصوب سال 1351به تعریف برنامه وانواع آن می پردازیم:
1- برنامه مالی- طبق بندهای 4،3،2ازماه یک قانون برنامه وبودجه مصوب 10/12/51برنامه درازمدت وبرنامه عمرانی پنج ساله وبرنامه سالانه به شرح زیر تعریف شده است:
1-1)بند 2ازماده یک قانون برنامه وبودجه،برنامه دراز مدت را چنین تعریف می کند منظور برنامه ای است که ضمن آن توسعه اقتصادی واجتماعی برای یک دوره ده ساله یا طولانی تر به عنوان راه نمای برنامه ریزی های پنج ساله پیش بینی می شود.
2-1)بند3از،ماده یک همان قانون درتعریف برنامه عمرانی پنج ساله می گوید:منظور برنامه جامعی است که برای مدت پنج سال تنظیم وبه تصویب مجلس می رسدوضمن آن هدفها وسیاستهای توسعه اقتصادی واجتماعی طی همان مدت مشخص می شود در این برنامه کلیه منابع مالی دولت وهمچنین منابعی که از طرف شرکتهای دولتی وبخش خصوصی صرف عملیات عمرانی می گردداز یک طرف اعتبارات جاری وعمرانی دولت وهزینه های عمرانی شرکتهای دولتی وبخش خصوصی از یک طرف دیگر جهت وصول به هدفهای مذکور پیش بینی می گردد.
شروع برنامه های عمرانی در ایران سال1327هجری شمسی بوده است که تا پایان سال1351چهاربرنامه عمرانی اجرا شدوهمزمان با تصویب قانون برنامه وبودجه یعنی در تاریخ 27/11/1351اولین قانون عمرانی تحت عنوان قانون برنامه عمرانی پنج ساله پنجم به تصویب مجلس رسید که از اول سال 1352 تا پایان سال 1356 ادامه داشت.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی لزوم تغییرات بنیادی در برنامه های عمرانی اجتناب ناپذیر بودولازم تشخیص داده شد که برنامه ای عمرانی پنج ساله به لحاظ نیازهای جامعه اسلامی برای سازندگی وترمیم خرابی های گذشته با توجه به اعتلای فرهنگ وسوق دادن نیروهای انسانی به سوی ارزش های جدید هرچه زودتر تهیه وپس از تصویب مجلس شورای اسلامی به اجرا درآید.ولی به سبب گرفتاریهای دولت ،انقلاب وشروع جنگ تحمیلی ومشکلات فراوان داخلی ولزوم مطالعه دقیق در اوضاع واحوال حال وگذشته وخواسته های انقلابی آینده مردم جامعه که به نوعی حرکتهارا با کندی روبرو کرده بود دولت تا سال 1367 موفق به ارائه لایحه برنامه اول پنج ساله نگردید،تا این که در همین سال،لایحه به مجلس تقدیم شد واقدامات اولیه برای تصویب هرچه بهتردر دوره های اول ودوم صورت گرفت وسرانجام قانون برنامه اول توسعه اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درتاریخ11/11/1368به تصویب مجلس وتایید شوراری نگهبان رسید
3-1)بند4 ماده یک،برنامه سالانه راچنین تعریف می کند:
منظور برنامه عملیات اجرایی دولت است که سالانه تنظیم وهمراه بودجه کل کشور تقدیم میگردد وضمن آن درقالب هدفها وسیاستهای مندرج در برنامه ای عمرانی پنج ساله هدفهای مشخص وعمیلات اجرایی سالانه هر دستگاه اجرایی با اعتبار مربوط تعیین می شود.
2)سال مالی- ماده 6 قانون محاسبات عمومی سال مالی را چنین تعریف می کنند:
سال مالی یک سال هجری شمسی است که از اول فرووردین ماه آغاز وبه پایان اسفند ماه ختم می شود.
3) در آمدهای مندرج در بودجه کل کشور تحت سه عنوان تعریف شده اند:
الف)در آمد عمومی ؛ماده 10 قانون محاسبات عمومی در آمد عمومی را چنین تعریف کرده است:در آمدعمومی عبارت ازدر آمدهای وزارت خانه ها وموسسات دولتی ومالیات وسود سهام شرکتهای دولتی ودرآمد حاصل از انحصارات ومالکیت وسایر در آمدهایی که در قانون بودجه کل کشور تحت عنوان در آمد عمومی منظور می شود.
ب)درآمداختصاصی: ماده14 همین قانون درآمداختصاصی را چنین را تعریف می کند:
در آمداختصاصی عبارت است از درآمدهایی که به موجب قانون برای مصرف یا مصارف خاص در بودجه کل کشور تحت عنوان در آمد اختصاصی منظور گردد
ج)در آمد شرکتهای دولتی:ماده15قانون محاسبات عمومی کشوردر آمدشرکتهای دولتی راچنین تعریف می کند.
درآمدشرکتهای دولتی عبارت است از در آمدهایی که در قبال ارائه خدمت ویا فروش کالا وسایرفعالیتهایی که شرکتهای مذکوربه موجب قوانین ومقررات مجاز به انجام آنها هستند وعایدآن شرکتها می گردد.
با توجه به اصل پنجاه ویکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ومواد37و38قانون محاسبات عمومی وصول در آمدها ضوابط خاصی دارند:
اصل51:هیچ مالیاتی وصول نمی شود مگر به موجب قانون .
ماده37قانون محاسبات عمومی:پیش بینی در آمدها ویا سایرمنابع تامین اعتباردربودجه کل کشورمجوزی برای وصول از اشخاص تلقی نمی گرددودرهرمورد احتیاج به مجوز قانونی دارد.مسولیت حصول صحیح وبه موقع درآمدها به عهده روسای دستگاههای اجرایی می باشد.
ماده38قانون محاسبات عمومی :وصول درآمدهایی که در بودجه کل کشور منظور نشده باشد طبق قوانین ومقررات مربوطه به خود مجاز است.
4)سایرمنابع تامین اعتبار:سایرمنابع تامین اعتبار که کسری بودجه عمومی را تامین می کندعبارتنداز:
الف)وام داخلی
ب)وام خارجی
ج)انتشار اوراق قرضه
د)برگشتی از وجوه پرداخت نشده سالهای قبل وعناوین مشابه
ماده12 قانون محاسبات عمومی نیز سایر منابع تامین اعتبار را چنین تعریف می کند:
سایر منابع تامین اعتبار عبارتند از مبالغی که تحت عنوان وام، انتشار اوراق قرضه،برگشتی از پردختهای سالهای قبل وعناوین مشابه در قانون بودجه کل کشور پیش بینی وماهیت درآمد ندارند.
وام ها وانتشاراوارق قرضه از روش های تامین کسری در غالب کشورهای دنیا هستند.

نویسنده مطلب : آقای موسوی

آشنایی با بودجه،بودجه بندی ومقررات مالی عمومی قسمت 2
  :: منبع : بوشهر تبیان، BUSHEHR-TEBYAN.IR
 دفعات نمایش : 512  تعداد نظرات : 0
Bushehr-Tebyan, Tebyan, بوشهر تبیان, تبیان, Cultural, فرهنگی, information Technology, تکنولوژي اطلاعات, religion, دین واندیشه, science, دانش, social, اجتماعی, Sport, ورزشی, library, کتابخانه, nurture, تغذیه, Download, دانلود, نوا و نما, Media, TEBYAN, بوشهر, استان بوشهر, ISP, Internet, اینترنت رایگان, اینترانت رایگان, بوشهر تبیان, موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان, Institute cultural and knowledge clays ,سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان | WWW.BUSHEHR-TEBYAN.IR | Institute cultural and knowledge clays Bushehr Tebyan , Bushehrtebyan, Tebyan, استان بوشهر, تبیان, بوشهر, سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر, BUSHEHR

::  نظرات شما در مورد این مطلب  ::

کاربران گرامی؛
نظرات ارسالی شما پس از تایید در سایت بوشهر تبیان به نمایش در می آید.
با تشکر از شما ...


  نام:  
  آدرس ایمیل:  
  شهر:  
  وب سایت :  
  متن نظرات شما :  

نمایش ایمیل    مرا با خبر کن

 

تازه ترین مطالب سایت

 

تازه ترین مطالب سیاسی و اقتصادی

عيد سعيد فطر در كشورهاي اسلامي
امیر المؤمنین علیه السلام در خطبه عید فطر مى‏فرماید:
امیر المؤمنین علیه السلام در خطبه عید فطر مى‏فرماید:
دعای اللهم اهل الکبریاء و العظمه _ قنوت نماز عید فطر
جشن پیروزی،و وداع با رمضان
آداب روز عید و فضایل عید فطر
آیا خانواده هم علت بی حجابی است ؟
پخش رایگان آگهی‌های تبلیغاتی کتاب از رسانه ملی
موضوعات مذهبی را برای بچه‌ها پیچیده نکنیم/ اجراهای شلوغ جای اجراهای آرام دهه 60 را گرفته‌اند
دولت لایحه قانون احزاب را شهریور به مجلس می فرستد
قال امیرالمومنین علیه السلام:
حجاب قرآني و نقش آن در نهاد خانواده
نامه اعتراضی محققان 39 کشور درباره فجایع غزه/ رژیم صهیونیستی در حال پر پر کردن امید است
امروز دوشنبه6 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 30
سير و سلوک پاکان
دولت لایحه قانون احزاب را شهریور به مجلس می فرستد
رهبر معظم انقلاب با شرایط عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان قضایی موافقت کردند
آتش‌بس برای تل‌آویو حیاتی است/ شهدای غزه ۱۰۴۹ نفر تاکنون
ایستادگی مردم فلسطین از آثار انقلاب اسلامی و نفس های گرم امام و هدایت های رهبری است
شعار جمهوری اسلامی «هر فلسطینی یک رای» / مبارزه با رژیم صهیونیستی محور وحدت ملت ماست
محو اسرائیل همچنان اولویت اول جهان اسلام است/ سردار سلامی: انتقام شهدایمان را می‌گیریم
بازتاب رسانه ای حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس
کشتار کودکان غزه نشانه ناتوانی ارتش اسرائیل است/مقاومت حرف آخر را می زند
بیانیه انجمن همبستگی با زنان فلسطین
مردم ما منتظر فرارسیدن روز قدس هستند/دنیا شاهد مظلومیت مردم غزه است
دیگر/ حزب‌الله: ما و حماس در یک سنگریم/ ۶۴۱ شهید تا کنون
رژیم صهیونیستی از غزه چه می خواهد؟
روز قدس در کشورهای اسلامی عزای عمومی اعلام شد/ تشکیل هیات بین‌المللی پیگیری کمک به غزه
نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلی اقامه می شود
شهادت بیش از 550 نفر از مردم غزه در 14 روز اخیر/ 3300 خبرنگار راهپیمایی روزجهانی قدس را پوشش می دهند
کودک و نوجوان    بوشهر ما    حوادث و گوناگون   دانستنیها    ضرب المثل    دانلود    گالری تصاویر    مشاوره    دانش و فناوری
 
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر

از سال 1384 تا کنون © کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه بوشهر تبیان می باشد . استفاده از مطالب با ذكر منبع و لینک به سایت بلامانع است.

 :: طراحی و برنامه نویسی شده توسط موسسه بوشهر تبیان