امروز : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ -  2020/02/25
 
  كاربر مهمان

 
مشاوره رایگان

 

ورود به سایت عضویت در سایت
جستجوی پیشرفته
 :: دین و اندیشه    اجتماعی    فرهنگی و هنری   ورزشی    سیاسی و اقتصادی    تغذیه و سلامت    دانش و فناوری    مشاوره    اداره کل    کتابخانه    پایگاه ها ::
 
  صـرفـاً جـهـت اطـلاع !!!
سرقت از بیت المال
رژیم آنلاین
مشاور
معارفی از 30 جزء قرآن کریم

 :: گلشن راز

BUSHEHR-TEBYAN.IR شهید نود ساله ای از بزرگان کوفه واز قاریان قرآن که بدست عبیدالله در کوفه کشته شد چه نام داشت؟ ...

 :: وضعیت سایت

 تعداد مطالب : 55488
 تعداد نظرات : 496
 مجموع کاربران : 1445
  افراد آنلاين : 15
 تعداد بازدیدکنندگان
 
تاریخ مطلب:   ۱۰ دي ، ۱۳۹۰ 17 : 5
  :: 31 Dec , 11 | 5:17 am
مباهله؛ اثبات نبوت و ارجحيت اهل بيت (ع)
Bushehr-Tebyan.IR
حجت الاسلام سيدنورالله موسوي‌نيا
مديركل تبليغات اسلامي استان بوشهر

واژه­­ي مباهله از ريشه‌ي «بهل» و در لغت به معناي رها كردن است؛ اما در قرآن کريم و در زبان عربي اصطلاحاً به معني «طلب عذاب» بکار مي­رود. اين واژه در قرآن کريم به معناي لعن و نفرين يکديگر بکار رفته و به همين خاطر نيز عالمان دين ابتهال را به «لعن» معنا کرده‌اند. (1)

موضوع مباهله از اين قرار است که بعد از فتح مكه که در سال نهم هجري اتفاق افتاد، مسلمانان به دستور پيامبر به تبليغ دين اسلام در شهرهاي مختلف پرداختند و به همين علت هم افراد زيادي از مناطق دور و نزديک براي آشنايي و مباحثه با پيامبر اكرم (ص) به حضور ايشان در مدينه مي­رسيدند و از اين طريق در صدد کشف حقيقت بودند. به دليل همين مراجعات و مباحثات مکرر نيز بود که سال نهم هجري را «عام الوفود» يعني سال ملاقات گروه هاي متعدد با رسول خدا نامگذاري نمودند.

از جمله گروه هايي که در آن سال حضور پيامبر رسيدند و با ايشان درباره مسائل مختلف ديني بحث کردند، چند نفر از اهل نجران بودند که اعتقاد به حضرت عيسي(ع) داشتند. آنها پس از آشنايي اوليه با پيامبر، به مسجد مدينه آمدند و در مورد باورهاي ديني با ايشان به مباحثه و مناظره پرداختند. در اين مناظره، هر چند پيامبر اکرم (ص) برهانهاي كافي و قاطعي آورد، اما آن ها قانع نشدند. به همين علت، خداوند به پيامبر دستور داد تا با آنها به مباهله بپردازد.

در اين زمينه در قرآن کريم مي­خوانيم که «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكمُ‏ْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْكَاذِبِينَ» يعني:

«هر گاه بعد از علم و دانشى كه (درباره‌ي مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجّه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آن گاه مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.»

همان طور که از مفاد آيه مشخص است، رسول اکرم در ابتدا گروه مسيحي نجران را به اسلام دعوت مي­كند و مي­کوشد تا اعتقادات نادرست آنها درباره حضرت عيسي(ع) را تصحيح کند. چرا که آنها حضرت عيسي(ع) را به دليل اينكه بدون پدر به دنيا آمده بود، به عنوان پسر خداوند قبول داشتند، اما حضرت محمد(ص) با تشريح و تبيين ويژگيهاي خداوند، ‌و نيز بيان چند ويژگي از عيسي(ع) نظير خوردن و نوشيدن و... به آنها ثابت مي­نمايد كه عقيده‌ي آنها نادرست و خالي از منطق است؛ چرا که مسيح، به عنوان مخلوق، نمي­تواند فرزند خدا باشد. پيامبر همچنين براي اثبات بيش از پيش درست بودن نظر خويش، با استناد به آيه اي از قرآن کريم، که در همان لحظه بر ايشان نازل شد، به موضوع حضرت آدم اشاره مي کند: «إِنَّ مَثَلَ عِيسىَ‏ عِندَاللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» (2)

«مَثَل عيسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفريد، و سپس به او فرمود: موجود باش! او هم فوراً موجود شد. (بنابراين، ولادت مسيح بدون پدر، هرگز دليل بر الوهيّت او نيست.)»

نبي اكرم(ص) در پاسخ به آنها اين آيه را تلاوت مي کند و تفکرات آنها را به چالش مي کشد و مي فرمايد که شما چگونه مسيح را به دليل نداشتن پدر، به عنوان پسر خدا قبول داريد؛ درحالي‌كه آدم را كه نه پدر داشته و نه مادر، پسر خدا نمي­دانيد؟ (3)

لذا پيامبر وقتي متوجه شد که با وجود اين همه دليل و برهان محکم، با مناظره و مباحثه قانع نمي شوند، ‌از سوي خدا متمور شد که با آنها به مباهله بپردازد.

مسيحيان نجراني نيز پس از مشورت با يکديگر قبول کرده و موافقت مي کنند که ( هر دو گروه) فردا صبح با فرزندان و همسران خود به محل مورد نظر بيايند و براي نابودي اهل باطل دعا كنند. (4)

فردا نيز پيامبر اكرم همراه با حضرت علي‌ (ع)، فاطمه‌ (س)، حسن و حسين (ع) روانه مي­شوند. (5) و در اين موقع وقتي مسيحيان نجران مي بينند که پيامبر اکرم (ص) با عزيزترين نزديکان خود براي اين مساله به ميدان آمده است، هلاکت و نابودي خود را در اين ماجرا حتمي دانسته و به حقانيت وي و ادعايش پي برده و از مباهله منصرف مي­شوند.

آنها پس از مشورت با يکديگر به اين نتيجه مي­رسند كه اگر ادعاي پيامبر بي اساس بود، هيچ­گاه در ميداني که قرار است همراهان وي مورد نفرين قرار گيرند، اهل بيت خويش را با خود نمي اورد و آنها را سپر بلاي خود نمي کرد. تحليل آنها اين بود که پيامبر ذره اي بر درستي دعوي خود شک ندارد و مطمئن است که در اين مباهله، نابودي طرف مقابل حتمي است. همين مساله نيز باعث شد تا مسيحيان از مباهله دست بردارند و(6) و راضي گردند که به پيامبراسلام جزيه دهند.(7)

البته با تدبر در اين ماجراي تاريخي، ميتوان به نکات ارزنده اي دست يافت و يکي از آن نکات، درک برتري و فضيلت اهل بيت پيامبر بر ديگر امت اسلام مي باشد. (8) چرا که اين آيه به‌طور واضح و روشن به ارجحيت اهل‌بيت دلالت دارد.(9) حتي مي توان ادعا نمود که اين آيه در اثبات فضيلت اهل بيت پيامبر نازل شده است. (10)

امام رضا (ع) نيز در اين باره فرموده اند: «خداوند، بندگان پاك خود را در آيه‌ي مباهله مشخص ساخته و به پيامبرش دستور انجام مباهله با مسيحيان را داده است. به دنبال نزول اين آيه، پيامبر اكرم، علي و فاطمه و حسنين –صلوات‌الله عليهم اجمعين- را با خود به مباهله برد. اين مزيتي است كه هيچكس در آن، بر اهلبيت(ع) پيشي نگرفته و فضيلتي است كه هيچ انساني به آن نرسيده و شرافتي است كه قبل از آن هيچكس از آن برخوردار نبوده است.» (11)

لازم به ذکر است که بسياري از مفسرين اهل سنت، نيز درباره آيه مباهله، به ذکر فضايل پيامبر و اهل بيت پرداخته اند و نوشته اند: «روايت شده كه پيامبر اسلام با يك عباي پشمي سياه رنگي از منزل خود خارج شدند، حسن(ع) آمد، او را داخل عباي خود نمودند؛ سپس حسين(ع) آمد، او را نيز داخل عباي خود قرار دادند؛ پس علي(ع) و فاطمه(س)‌آمدند. بعد از آن حضرت(ص) فرمودند: «خداوند فقط ميخواهد پليدي را از شما اهلبيت دور كند و شما را كاملا پاك سازد.» وي بعد از بيان اين واقعه مي­گويد: بدان كه در مورد صحت اين روايت بين مفسران و محدثان اتفاق نظر وجود دارد. (12)

منابع و مآخذ:

1- راغب اصفهانى، حسين بن محمد؛ المفردات في غريب القرآن، دمشق بيروت، دارالعلم الدارالشامية، چاپ اول، ‏1412ق، ص149.

2- آل عمران/59.

3- گنابادى، سلطان محمد؛ تفسير بيان السعادة فى مقامات العبادة، بيروت، مؤسسة الأعلمي، ‏ 1408 ق، چاپ دوم، ج‏1، ص269.

4- كاشانى، ملا فتح‌الله‏؛ تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين، ‏تهران، كتابفروشى محمدحسن علمى، 1336ش، ج‏2، ص239.

5- قمى، على بن ابراهيم‏؛ تفسير قمى، تحقيق سيدطيب موسوى جزايرى‏، قم‏، دارالكتاب‏، ‏1367ش، چاپ چهارم، ج‏1، ص104.

6- ابوالفتوح رازى، حسين بن على؛‏ روض الجنان و روح الجنان فى تفسيرالقرآن، ‏مشهد، آستان قدس رضوى،‏ 1408ق، ج‏4، ص361.

7- طبرسى، فضل بن حسن‏؛ مجمع البيان فى تفسير القرآن، تهران، ناصر خسرو، ‏1372ش، چاپ سوم، ج‏2، ص764.

8- بيضاوى، عبدالله بن عمر؛ أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ‏بيروت، دار احياء التراث العربى،‏ 1418ق، چاپ اول، ج‏2، ص21.

9- زمخشرى، محمود؛ الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، بيروت، ‏دارالكتب العربي، ‏1407ق، چاپ سوم، ج‏1، ص370.

10- مكارم شيرازي، ناصر و همکاران؛ تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامية، 1374ش، چاپ اول، ج‏2، ص582. ص247.

11- عروسى حويزى، عبدعلى بن جمعه؛ تفسير نورالثقلين، قم،‏ اسماعيليان،‏ ‏1415ق، چاپ چهارم، ج‏1، ص349.

12- مفاتيح الغيب، ج‏8، ص247.
  :: منبع : حوزه/گرد آوری تبیان بوشهر
 دفعات نمایش : 351  تعداد نظرات : 0
Bushehr-Tebyan, Tebyan, بوشهر تبیان, تبیان, Cultural, فرهنگی, information Technology, تکنولوژي اطلاعات, religion, دین واندیشه, science, دانش, social, اجتماعی, Sport, ورزشی, library, کتابخانه, nurture, تغذیه, Download, دانلود, نوا و نما, Media, TEBYAN, بوشهر, استان بوشهر, ISP, Internet, اینترنت رایگان, اینترانت رایگان, بوشهر تبیان, موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان, Institute cultural and knowledge clays ,سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان | WWW.BUSHEHR-TEBYAN.IR | Institute cultural and knowledge clays Bushehr Tebyan , Bushehrtebyan, Tebyan, استان بوشهر, تبیان, بوشهر, سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر, BUSHEHR

::  نظرات شما در مورد این مطلب  ::

کاربران گرامی؛
نظرات ارسالی شما پس از تایید در سایت بوشهر تبیان به نمایش در می آید.
با تشکر از شما ...


  نام:  
  آدرس ایمیل:  
  شهر:  
  وب سایت :  
  متن نظرات شما :  

نمایش ایمیل    مرا با خبر کن

 

تازه ترین مطالب سایت

 

تازه ترین اداره کل

اجرای پیوست فرهنگی باعث کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق مهاجر پذیر صنعتی می شود
گوسفند هم از فرانسه وارد می کنیم!/اقتصاد مقاومتی در کجای برنامه های دولت قرار دارد؟
اعتراض دیری‌ها به جاده مرگ/ مسیر بوشهر - دیر بسته شد
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی بوشهر
دومین نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان های منطقه ای مرکز کشور در بوشهر برگزار شد
بوشهر میزبان دومین نشست منطقه ای مدیران کل تبلیغات اسلامی شش استان شد
توقیف کالاهای ترخیص شده در گمرک توسط نیروی انتظامی نادرست است
بیکاری زیبنده جوانان استان بوشهر نیست
سپاه در حفظ نظام و دفاع از ولی‌فقیه با هیچ کس تعارف ندارد
کارگروه ویژه برای رفع موانع طرح‌های آبرسانی استان بوشهر تشکیل می‌شود
اجرای پیوست فرهنگی باعث کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق مهاجر پذیر صنعتی می شود
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی بوشهر
دومین نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان های منطقه ای مرکز کشور در بوشهر برگزار شد
بوشهر میزبان دومین نشست منطقه ای مدیران کل تبلیغات اسلامی شش استان شد
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با روحانیون مستقر منتخب استان بوشهر برگزار شد
برگزاری نشست رئیس اتحادیه انجمن های اسلامی استان با مدیر کل تبلیغات اسلامی بوشهر
بازدید 10 استاد قرآنی استان بوشهر از سازمان دارالقرآن الکریم
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با روحانیون مستقر منتخب استان بوشهر برگزار شد
برگزاری نشست معاونت فرهنگی پژوهشی و آموزشی با مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر
اولین انتخابات مجمع اساتید گفتمان دینی دربوشهر برگزار می‌شود
کودک و نوجوان    بوشهر ما    حوادث و گوناگون   دانستنیها    ضرب المثل    دانلود    گالری تصاویر    مشاوره    دانش و فناوری
 
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر

از سال 1384 تا کنون © کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه بوشهر تبیان می باشد . استفاده از مطالب با ذكر منبع و لینک به سایت بلامانع است.

 :: طراحی و برنامه نویسی شده توسط موسسه بوشهر تبیان