امروز : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ -  2019/09/22
 
  كاربر مهمان

 
مشاوره رایگان

 

ورود به سایت عضویت در سایت
جستجوی پیشرفته
 :: دین و اندیشه    اجتماعی    فرهنگی و هنری   ورزشی    سیاسی و اقتصادی    تغذیه و سلامت    دانش و فناوری    مشاوره    اداره کل    کتابخانه    پایگاه ها ::
 

 :: فهرست دانستنیها

فرهنگ و هنر
موفقیت
کامپیوتر و اینترنت
حیوانات و حشرات
علم و زندگی
خانه و خانواده
بهداشت

گوناگون
  صـرفـاً جـهـت اطـلاع !!!
سرقت از بیت المال
رژیم آنلاین
مشاور
معارفی از 30 جزء قرآن کریم

 :: گلشن راز

BUSHEHR-TEBYAN.IR شهید نود ساله ای از بزرگان کوفه واز قاریان قرآن که بدست عبیدالله در کوفه کشته شد چه نام داشت؟ ...

 :: وضعیت سایت

 تعداد مطالب : 55488
 تعداد نظرات : 496
 مجموع کاربران : 1445
  افراد آنلاين : 12
 تعداد بازدیدکنندگان
 
تاریخ مطلب:   ۲۸ ارديبهشت ، ۱۳۹۴ 12 : 7
  :: 18 May , 15 | 7:12 am
خشونت به مثابه خیانت
Bushehr-Tebyan.IR
«خدا ما را از شر دوستانمان حفظ کند. از شر دشمنان، خودمان می‌توانیم سعی کنیم محفوظ بمانیم.» (امانوئل کانت، اعلامیه در تعریض به فیخته).
خشونت در خانواده مصداق بارز این «شر دوستان» است که در بیان کنایی و طنزآمیز کانت مورد اشاره قرار گرفته است؛ و پیداست که دلیل خطرناک تر بودنش از شر دشمنان، اعتماد و انتظار مبتنی بر آن است که پایه و اساس روابط دوستانه و به طریق اولی خانوادگی است حال آن که در مراوده با دشمن، آمادگی برای هرگونه ضربه و لطمه روحی و جسمی، شرط لازم مواجهه محسوب می شود و اغفال از این پیش فرض اساسی، تقصیر هرگونه آسیبی را بیشتر متوجه خود شخص می کند تا دشمنی که شرور بودنش لازمه دشمنی اوست.
حکم عقل
حفظ حریم دوستی و پاسداشت حرمت نزدیکان، نه تنها قانون اخلاق و وجدان، که حکم مسلم عقل سلیم است؛ چه اگر بنا از ابتدا بر حرمت شکنی و قدرناشناسی باشد نتیجه ، نه دوستی که دشمنی خواهد بود. پس شرارت در دوستی گذشته از قبح ذاتی شرارت، به قبح افزون تر خیانت نیز آلوده است. اگر در خوبی و بدی هر عملی چون و چرا وجود داشته باشد و نسبیت اخلاق بخواهد راه را بر شر خواندن قطعی اعمال ببندد، در قبح رذیله خیانت در امانت کوچک ترین تردیدی وجود ندارد و از همین رو می توان لزوم وفای به عهد را بیشتر، حکمی عقلی تلقی نمود تا قانونی اخلاقی. عقل سلیم تناقض را مردود می داند و مفاهیمی همچون خیانت در امانت، شرارت در دوستی، یا خشونت در خانواده، مفاهیمی پارادوکسیکال و از مبنا متناقض هستند و کاربرد آنها تنها از سر تساهل است نه آن که گواه امکان عقلی آن باشد. به بیان ساده تر، چون خیانت نقطه مقابل امانت، شرارت نقطه مقابل دوستی، و خشونت نقطه مقابل پیوند عاطفی است، پس هر جا خیانت بود امانت نیست، هر جا شرارت بود دوستی نیست، و هرجا خشونت وجود داشت پیوند عاطفی و خانوادگی بی معناست.
قدرت مشروط
نلسون ماندلا به آزاردهندگانش گفت: «می بخشم اما فراموش نمی کنم.» سیاوش جمادی در شرح این گفته می نویسد: بیان دیگر این گزارش می تواند این باشد: «آنچه خرد و آگاهی و اخلاق و همه ساحت شعورمندم می تواند بکند، بخشش است. فراموشی گذشته، به ساحتی دیگر تعلق دارد. در آن ساحت، فراموشی ممکن نیست مگر با مرگ فرد.» حال با این وصف اگر قرار باشد آزاری را بیش از همه مصداق این فراموشی ناپذیری بدانیم مسلما آزار نزدیکان از این جمله خواهد بود. سلب آرامش محیطی همچون خانواده که بنای شکل گیری اش بر امنیت و آرامش است، آن هم نه از ناحیه ای بیرونی و بیگانه که از جانب خود اعضای این عاطفی ترین گروه دوستی، حقیقتا گناهی نابخشودنی است.
قدرتی که از اعتماد دیگران حاصل آمده باشد، قدرتی تملک شده و در کف اختیار ما نیست، تنها امانتی است که باید به صاحبش بازگردانده شود. سوءاستفاده از این قدرت، مصداق بارز ضعف و زبونی است چراکه توسل به اعتماد دیگران برای قدرتمند شدن، بوضوح حکایت از فقدان توانایی و استعداد درونی و ضعف آشکار در قوت روح دارد و کیست که عاجز باشد از وصول به این دست از قدرت های عاریه ای و مشروط؟ شکستن دیوار اعتمادی که ستون روابط دوستانه و پیوندهای عاطفی است پیش و بیش از همه آسیب زدن به خویشتن است و از همین رو عقلاً مردود بوده و برای مخالفت با آن، نیازی به تشریح قبح اخلاقی اش نیست.
منع اجبار
سیسرون می گوید: «آنچه در همنشینی من با انسان ها و چیزها اهمیت دارد این است که از اجبار حتی از سوی حقیقت و زیبایی سر باز می زنم.» (مارکوس تولیوس سیسرون، در باب قوانین (De legibus) شاید تنها استثنای این حکم، اجبار درونی باشد یعنی آنچه خود برای خویشتن الزام می کنیم. التزام به واجبات و پرهیز از محرمات دینی نیز به گواه ویژگی اجبارناپذیری اصل دین (لا اکراه فی الدین) در واقع مصداق همین الزام درونی است گرچه در ظاهر ممکن است طور دیگری به نظر برسد. بنابراین تحمیل ها و خشونت هایی که با توسل به هنجارهای دینی و مذهبی در محیط های خانوادگی روا داشته می شوند نیز نه تنها موجه و قابل دفاع نیستند بلکه دقیقا از منظر خود شریعت و هنجارهای دینی محل اشکال بوده و مصداق حرام شرعی اند. انسان بنا به اقتضای انسانیت خویش آزاد و مختار است و جز با اجبار درونی که مصداق انتخاب مختارانه است نمی توان محدودش کرد به حدود خودخواسته و خودمحورانه. بخصوص به این دلیل که خود راءی هر چند با دغدغه اخلاقی، آثار اجتماعی مخرب تری از بزهکاری های مرسوم دارد و راه را بر استبداد ایدئولوژیک ـ که کوچک ترین نسبتی با حق مداری تئولوژیک ندارد ـ باز می کند. ارنست یونگر در مقاله جریان ساز «عبور از خط» در این باره می نویسد: «خطر وجود انسان هایی با سوءسابقه، کمتر نگران کننده است تا وجود رهگذرانی که در هر گوشه و کنار یا پشت هر باجه ای وارد خودکاری اخلاقی شده اند.» (ارنست یونگر، عبور از خط، ترجمه ماریا ناصر، صفحه 27)
آخرین چاره، نخستین دستاویز
نکته دیگری که در مساله خشونت های خانوادگی محل توجه است، نحوه ابراز خشم در قالب خشونت دیگر آزارانه است حال آن که خشم، مکانیسم های مختلفی برای آشکار شدن دارد و توسل به خشونت، آخرین مرحله و ناگزیرترین شکل آن است.
حال باید پرسید آیا معضلات خانوادگی به قدری لاینحل و غیرقابل رفع و رجوع شده اند و دادخواهی و دادرسی درخصوص آنها به اندازه ای ناممکن شده که تنها گزینه موجود، اقدام عملی خشونت آمیز باشد؟ بر فرض که آستانه تحمل افراد آن قدر پایین آمده باشد که امکان هیچ گذشت و به اصطلاح کوتاه آمدنی برای حل و فصل مشکلات متصور نباشد، آیا هیچ نهادی نیست که متکفل رسیدگی به معضلات خانوادگی باشد؟ یا اگر هست آیا به قدری دور از دسترس یا بی ثمر است که افراد چاره ای جز توسل به خشونت های خودسرانه نداشته باشند؟ مسلما غرورهای شخصی و منفعت طلبی های فردی اعضای خانواده می تواند از دلایل مهم خودسرانگی های خشونت آمیز باشد اما آیا این نیز خود ریشه در ضعف قانون ـ خواه از حیث وضع و خواه از منظر اجرا ـ ندارد؟
در واقع می توان گفت هر دو وجه مساله یعنی هم ساحت فردی و هم ساحت اجتماعی این قبیل خشونت ها نیازمند بررسی و مداقه علمی و جامعه شناختی است و چاره جویی برای هیچ یک از این دو بدون در نظر داشتن دیگری نمی تواند راهی به برون رفت از عارضه خشونت های خانوادگی بگشاید.
خانواده از آنجا که نخستین و مهم ترین گروه دوستی و هسته مرکزی و بنیاد اصلی هر جامعه ای به شمار می رود، توجهی ویژه و اعتنایی درخور می طلبد و مشخصا اهمال در رسیدگی به مسائل پیش روی زندگی خانوادگی افراد جامعه، کوتاهی در حفظ و حراست از همه شئون زندگی اجتماعی افراد است و آسیب های حاصل از این اهمال نابخشودنی برای آشکار شدن و به چشم آمدن حتی نیاز به گذر طولانی ایام نیز ندارد.
محمد کامیار / جام جم
  :: منبع : حوزه/گرد آوری تبیان بوشهر گروه دانستنیها
 دفعات نمایش : 0  تعداد نظرات : 0
Bushehr-Tebyan, Tebyan, بوشهر تبیان, تبیان, Cultural, فرهنگی, information Technology, تکنولوژي اطلاعات, religion, دین واندیشه, science, دانش, social, اجتماعی, Sport, ورزشی, library, کتابخانه, nurture, تغذیه, Download, دانلود, نوا و نما, Media, TEBYAN, بوشهر, استان بوشهر, ISP, Internet, اینترنت رایگان, اینترانت رایگان, بوشهر تبیان, موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان, Institute cultural and knowledge clays ,سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان | WWW.BUSHEHR-TEBYAN.IR | Institute cultural and knowledge clays Bushehr Tebyan , Bushehrtebyan, Tebyan, استان بوشهر, تبیان, بوشهر, سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر, BUSHEHR

::  نظرات شما در مورد این مطلب  ::

کاربران گرامی؛
نظرات ارسالی شما پس از تایید در سایت بوشهر تبیان به نمایش در می آید.
با تشکر از شما ...


  نام:  
  آدرس ایمیل:  
  شهر:  
  وب سایت :  
  متن نظرات شما :  

نمایش ایمیل    مرا با خبر کن

 

تازه ترین مطالب سایت

 

تازه ترین مطالب دانستنیها

اجرای پیوست فرهنگی باعث کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق مهاجر پذیر صنعتی می شود
گوسفند هم از فرانسه وارد می کنیم!/اقتصاد مقاومتی در کجای برنامه های دولت قرار دارد؟
اعتراض دیری‌ها به جاده مرگ/ مسیر بوشهر - دیر بسته شد
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی بوشهر
دومین نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان های منطقه ای مرکز کشور در بوشهر برگزار شد
بوشهر میزبان دومین نشست منطقه ای مدیران کل تبلیغات اسلامی شش استان شد
توقیف کالاهای ترخیص شده در گمرک توسط نیروی انتظامی نادرست است
بیکاری زیبنده جوانان استان بوشهر نیست
سپاه در حفظ نظام و دفاع از ولی‌فقیه با هیچ کس تعارف ندارد
کارگروه ویژه برای رفع موانع طرح‌های آبرسانی استان بوشهر تشکیل می‌شود
حلقه انسانی دانشجویان بوشهری در ساحل خلیج فارس تشکیل شد
پارس جنوبی جم صدر جدول را با قدرت پس گرفت
استاندار جدید بوشهر از ظرفیت نخبگان علمی و فرهنگی منطقه استفاده کند
آموزش کامل طرز تهیه حلیم گندم خوشمزه نذری با گوشت و مرغ
نشست عوامل تولید مستند در امتداد فلق با روحانیون مستقر منتخب استان بوشهر برگزار شد
چرا شاهزاده‌‌های سعودی پس از تجاوز مرتکب قتل می‌شوند؟
هنری می‌خواهد نازی باشد!
آیا می‌دانستید تهران نیز دیوار و دروازه داشته است؟
مسن‌ترين زن جهان در روستاي سوك بوشهر زندگي مي‌كند
گوساله‌ای دوسر در دشتستان متولد شد
خواستگاری جنجالی داماد 7 ساله از عروس 4 ساله!
به یاد قربانیان ویرانگرترین زلزله تاریخ معاصر ایران؛
نامه رسمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای ممنوعیت فعالیت دو پزشک متخصص
بیشترین دلایل ابتلا به ایدز در استان بوشهر چیست؟
تدبیر بیمه مسافران، بجای دهقان فداکار!
تاریخ انقضای عجیب یک تخم مرغ در دیلم
جزیره خارگ در دوران دفاع مقدس ۲۸۸۰ بار بمباران شد
کودک 2 ساله‌ای که همانند مردان سبیل دارد
رکوردشکنی پسر ایرانی الاصل با بوگاتی ویرون!
دلایل کچلی مردان چیست؟
کودک و نوجوان    بوشهر ما    حوادث و گوناگون   دانستنیها    ضرب المثل    دانلود    گالری تصاویر    مشاوره    دانش و فناوری
 
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوشهر تبیان اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر

از سال 1384 تا کنون © کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه بوشهر تبیان می باشد . استفاده از مطالب با ذكر منبع و لینک به سایت بلامانع است.

 :: طراحی و برنامه نویسی شده توسط موسسه بوشهر تبیان